Thursday, August 23, 2007

Service Vol I

Vad är service egentligen?
Slå upp det i ett lexikon och det beskrivs som "tjänst som ställs till förfogande (för allmänheten)".
Slå upp ordet service i svenska Wikipedia på nätet och du hittar absolut ingenting!
Eller jo, du hittar att ett skivbolag heter Service och en länk till ordet Tjänst, som kommer av verbet att tjäna.

Ett steg vidare är att vara service minded; Service betyder "vägledning og betjäning av kunder el. klienter",
minded betyder " ha egenskapen för och vara interesserad av något." Att ge kunden den bästa servicen helt enkelt. Men vad innebär det?

Frågan om service mindedness är viktig!
För mig är service att den som betjänar mig gör att jag känner mig välkommen, uppskattad, speciell och att personen gör sitt yttersta för att tillmötesgå mina behov, frågor och önskemål (självklart inom rimlighetens gränser).

Faktum är att Stockholm är urusel på att erbjuda service. När shoppade eller åt du ute sist och upplevde riktigt, riktigt bra service? När fick du ett leende, ett skämt, ett coolt samtal med den som betjänade dig? Som oftast känner du dig i vägen, ett irritations moment. Inflyttade från andra länder och även svenska städer märker av hur dåliga vi är i Stockholm vad gäller service. Vad hände med att kunden alltid har rätt? Eller åtminstone låtsas som om kunden alltid har rätt!

Kan vi ändra på detta? Vi har Europas vackraste stad, kan vi inte styra upp lite service mindedness?

1 comment:

Robin said...

håller på med ett examens arbete inom service nu och tycker detta var extremt intressant, tack